NOS.nl – 9 Februari 2017
Na de traplift voor ouderen is er nu ook het douchetoilet
Trapliften, douche zonder drempel, in hoogte verstelbare bedden en – de nieuwste innovatie – het douchetoilet: ze hebben het allemaal in een woonwinkel met artikelen speciaal voor ouderen.
Volgens cijfers die brancheorganisatie Inretail vanochtend publiceerde, hebben alle woonwinkels afgelopen jaar hun omzet met gemiddeld 7,4 procent zien toenemen. Maar winkels die zich richten op een speciale doelgroep, zoals ouderen, doen het nóg beter.
Gerwin Mulder van Well-Fair in Nunspeet zegt dat zijn bedrijf 25 jaar geleden al een bewuste keus heeft gemaakt: de keuze voor senioren die langer thuis willen blijven wonen. “En vergeet niet: volgens het CBS is in 2019 de helft van de bevolking 50-plus.”
Gouden handel
Met andere woorden: klandizie genoeg de komende jaren, ook al doordat de overheid het thuiswonen stimuleert. Met handige vindingen als het douchetoilet – dat het onderlichaam reinigt met water en föhn zodat ouderen geen moeilijke bewegingen hoeven te maken – moet dat thuiswonen mogelijk worden gemaakt . Het zijn vooral woonwinkels die dit soort producten verkopen, en daarmee een duidelijke keuze maken, die profiteren van het aantrekken van de economie.
Vestigingsplaats
Maar ook de vestigingsplaats speelt een rol. Winkels in steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag deden het uitstekend. Met 13,5 procent ligt de verkoop van deze zaken fors hoger dan het landelijk gemiddelde.
Klik hier voor het originele artikel